Recenze: Koncert German Brass

Žesťový soubor German Brass vystoupil v rámci III. ročníku festivalu Brno Brass Fest na nádvoří hradu Špilberk v neděli 16. 6. 2024 od 19:00 hodin. Soubor vystoupil ve složení se čtyřmi trumpetami (Matthias Höfs, Uwe Köller, Christian Höcherl, Helmut Fuchs), se dvěma lesními rohy (Hanno Westphal, Klaus Wallendorf), se třemi trombóny(Emil Haderer, Fritz Winter, Uwe Füssl), s jednou tubou (Stefan Ambrosius) a s jedním hráčem na bicí nástroje (Herbert Wachter).

German Brass v Brně na Špilberku. Foto: Petra Sklenská

Klasická první část

Vystoupení začalo první větou Bachova cembalového koncertu podle Antonia Vivaldiho BWV 978 a od prvních tónů bylo jasné, že laťka je nejvýše, jak jen vůbec může být. Velmi příjemné překvapení bylo, že hornista Klaus Wallendorf uváděl celý program v češtině a byl velmi dobře připraven. Hned na úvod nám oznámil, že strávit tento večer s nimi svědčí o našem dobrém vkusu. A uvedl další číslo sice známým, ale roztomilým vtipem, o tom, že se nyní můžeme nadechnout nejúžasnějšího vzduchu v dějinách hudby, přičemž následně zazněla árie z Bachovy třetí orchestrální suity D dur Bwv 1068.
Třetí číslo bylo uvedeno taktéž velmi roztomile. V době Bachově ještě nebyly vynalezeny ventily žesťových nástrojů, a tak se Bach musel spokojit pouze s nástroji smyčcovými. Dnešní úpravě pro žesťové nástroje by však prý Bach dal jistě přednost. Zaznít měla druhá věta třetího Braniborského koncertu BWV 1048, zazněla však věta třetí. Po jejím skončení jsem se neubránil otázce, zda není přítomen přece jen nějaký dirigent. Sehranost a stupňování dynamiky u tohoto jedenáctičlenného souboru byla totiž vskutku omračující. Také myslím, že by této verzi dal Bach přednost.
Dalším číslem měla být předehra k opeře Síla osudu Giuseppe Verdiho. Klaus Wallendorf uvedl, že děj této opery je neuvěřitelně složitý a náročný na pochopení, a to nejen pro hráče na dechové nástroje. Slavný český tenorista Leoš Slezák o ní řekl, že ani po třiceti letech co ji měl na repertoáru, nevěděl, čí je vlastně syn. Předehra obsahuje všechna důležitá témata opery, se kterými nás German Brass následně seznámili.
V první polovině vystoupení zazněly ještě dvě čísla, a to Maria Leonarda Bernsteina a Rapsodie v modrém George Gerschwina. Klaus Wallendorf zde upozornil, abychom dobře sledovali hlavně starší instrumentalisty, jimž modré tóny zbarví tváře do sytě červena.
O pauze jsem pak měl možnost přemýšlet, jestli se mi to všecko jen nezdá. Jsem na vystoupení špičkových německých hráčů, kteří uvádí svá čísla v češtině, a ještě ke všemu je to vše velmi zábavné a mistrovsky podané. Drobných nečistot a intonační nejistoty jsem si všiml jen při první skladbě, pak jsem tyto drobnosti přestal úplně vnímat, protože hudba zcela zvítězila.

 

German Brass v Brně na Špilberku. Foto: Petra Sklenská

Moderní část druhá

Druhou polovinu koncertu, která nás podle programu měla zavést do celého světa, zahájili German Brass směsí Gerschwin Medley a následně pak zazněla hudba Ennia Morriconeho z filmu Mise Rolanda Joffé, přesně pak Gabrielův hoboj v úpravě Matthiase Höfse pro německou dechovku. Jak jistě tušíte, byla toto vlastní slova moderátora tohoto výjimečného koncertu hornisty Klause Wallendorfa. Dále zazněly taneční skladby Malaguena, rumunský vířivý tanec a také mambo.
[…] "Mambo je latinskoamerický tanec, který je určen pro mladé Brazilce a vyžaduje velmi pružné tělo. Když mambo tančí starší běloši, často dochází k napínání a bolestivému přetěžování věkem oslabených končetin. Skladatel proto do skladby přikomponoval i doprovodné bolestivé výkřiky."
Rumunský vířivý tanec pak podle hitparády rádia Želešice předběhl hawajskou surfařskou hymnu Kaua I Ka Huahua'i, finskou dřevorubeckou píseň  Säkkijärven a také slavný český přípitek Strč prst skrz krk, který zničil nejednu protézu. Jistě si dokážete představit, že takto uváděný koncert přiváděl obecenstvo do varu. Než moderátor dokončil větu, byl vždy několikrát přerušen velikými ovacemi rozvášněného publika. Atmosféra byla vskutku strhující.
Zazněla pak ještě slavná Soul Bossa Nova od Quincy Jonese a závěrečná skladba Sing Sang Song od Gordona Goodwina, ve které dostal větší prostor i hráč na bicí nástroje Herbert Wachter. Bylo mi jasné, že něco takového přijde a také přišlo. V Přesně pětiminutovém sóle ukázal Wachter své výjimečné bubenické schopnosti a vyvolal tak dlouhotrvající potlesk.
Myslím, že úplně poprvé v životě jsem na koncertu s rozvášněným davem hlasitě volal Zugabe, Zugabe! German Brass naše volání vyslyšeli a přidali skladbu, ve které Klaus Wallendorf vyjmenovává devatenáct japonských stanic metra, takzvaná Tokyo Subway Polka. Opravdu dlouho jsem se takhle nepobavil.

German Brass vystoupili v České republice vůbec poprvé a troufám si tvrdit, že zde zanechali nezapomenutelný dojem. Hudebně nebylo co vytknout. Aranže i přednes byli zcela mimořádné. Představování jednotlivých čísel způsobem, jakým to ukázal Klaus Wallendorf, nechť je příkladem i pro jiná tělesa. Uznávám, že tento způsob moderování není možné zařadit na všechna představení a také je možné, že takový způsob nemusí vždy sedět všem, já byl ale celým představením ohromen. Je to něco jako "Vznešeno", jak je definoval Immanuel Kant. Něco velikého, nekonečného, před kterým člověk zůstává v němém úžasu.


Komentáře: 0
Napište komentář

Výlet do neznáma

Píseň z alba Rozpaky, inspirovaná neznámou dívkou v modrém... Text i hudba byli napsány 9. 12. 2018.

Podzim

Báseň a píseň z alba Rozpaky vydaná v roce 2019. Báseň byla napsána za letní noci 21. 8. 2016, nevzpomínám si přesně, ale myslím, že nad sklenkou whisky.

Třešně a led

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná událostmi prvních lednových dní roku 2003. Píseň patří všem, kteří toho roku tragicky zahynuli... Text byl napsán 4. 7. 2016. Hudba byla napsána 27. 8. 2016.

Světem vcelku

Píseň z alba Rozpaky. Inspirace všeobímající, tak trochu osobní výpověď. Pojednání o věcech těžko pochopitelných. Text byl napsán 29. 11. 2015. Hudba byla napsána v lednu 2016.

Změna

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná podzimními událostmi roku 2003. Text byl napsán 24. 8. 2016. Hudba byla napsána 20. 12. 2018.

Čumísek

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná událostmi roku 2003. Text byl napsán 9. 7. 2016. Hudba byla napsána 17. 12. 2018.

Takový jako tento

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná jak jinak nešťastnou láskou. Hudba původně z anglickým textem byla napsána v září 2003. Text byl napsán 20. 2. 2016.

Služby zdarma

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná nehynoucí touhou všelijakých obchodníků prodat vám cokoli. Text i hudba byli napsány 10. 5. 2017.

Málem omylem

Vzpomínka na první červencové dny roku 2003. Pokud se vám náhodou něco někdy nepovede, nesahejte na alkohol, je to velice zlý pán a nemá slitování. Text písně byl napsán 8. 5. 2017.

Tak dávno

Vzpomínka na první červencové dny roku 2003. Text i hudba byli napsány 10. 5. 2017.

Video

Zbyněk Sklenský na vernisáži v Knížecím domě v Moravském Krumlově

Populární podcastové epizody

Všechny podcasty
Upovídaný podcast

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 1

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. V první části nahrávka písně Figure

Zbyněk Sklenský

Zbyněk Sklenský

Upovídaný podcast

Přání k Vánocům

Vánoční přání a nahrávka Chtíc, aby spal

Kiksylend na Portě

Jaké to bylo na letošní portě? Působení Kiksylendu na legendárním hudebním festivalu, nahrávky písní Kavárenský povaleč, Kateřina a MDŽ a dále kratičké představení celkového vítěze Porty.

Upovídaný podcast

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 2

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. Ve druhé části píseň Ophelia

Vzpomínky nejen školní, část 1: Gymnázium

Úsměvné vzpomínky na léta nejen školní. Přeji příjemný poslech

Vzpomínky nejen školní, část 4: Gymnázium naposledy

Závěrečný díl školních vzpomínek

Vzpomínky nejen školní, část 2: Gymnázium podruhé

Další vzpomínky na školní léta z Gymnázia, tentokráte bude o našem dějepisáři a češtináři v jedné osobě. Přeji příjemný poslech!

Vzpomínky nejen školní, část 3: Gymnázium potřetí

Již třetí pokračování školních vzpomínek, tentokráte bude o panu řediteli a o gymnaziálním biologovi a chemikovi v jedné osobě. Přeji příjemný poslech

Bez peněz do hospody nelez

Pročpak asi není dobré jíti do hospody bez peněz? Přece tam jistě bude spousta lidí, kteří za vás rádi zaplatí, nebo ne?

jaký šel, takového potkal

Jak se dnešní přísloví odráží v našem životě a jak naše chování a postoje ovlivňují lidi, které potkáváme?

Podcast Fokální dystonie

Další epizody
Fokální dystonie

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v roce 2022 obecně

Parafráze předchozí epizody, shrnutí metody Davida Leisnera a ukázky z jeho lekce. Seznámení s metodami Akiko Trush, Nory Krohn a Apostolose Paraskevase.

Zbyněk Sklenský

Zbyněk Sklenský

K pramenům řeky Rokytné II.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v první polovině roku 2022

Další pokračování seriálu o fokální dystonii. Metoda Davida Leisnera a jeho zapojení velkých svalů při hře na kytaru. Metoda Akiko Trush a její pozorování vlastních svalů při pohybu rukou. Dystonická aktivace a dystonická křeč.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě ve 2. polovině roku 2021

Další pokračování cesty k nápravě, tzv. Period of Recovery, tentokráte popisující události druhé poloviny roku 2021. Jedna nahrávka z tohoto období a první kontakt s Davidem Leisnerem

K pramenům řeky Rokytné II.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v roce 2021

Další díl ze seriálu o fokální dystonii, tentokráte první díl o cestě k nápravě a o změně přístupu k této poruše, způsobené nevhodným dlouhodobým cvičením

Fokální dystonie: Non-artificiální období v letech 2019-2021 - Od pěti k nule

Další události vedoucí až k nemožnosti používat pravou ruku při jakýchkoli činnostech

Fokální dystonie: Non-artificiální období v letech 2018/2019

Další pokračování ze seriálu o fokální dystonii z doby, kdy porucha začala ovlivňovat celý můj život. Blessing in disguise - něco o angličtině, o programování a také poslední nahrávka z vystoupení s klasickou kytarou

Fokální dystonie, část 10: Non-artificiální období v letech 2015/18, Coming out

Další pokračování seriálu o fokální dystonii, tentokráte zahrnující období mezi lety 2015-2018

Fokální dystonie, část 9: Artificiální období v letech 2014-2015

Závěr studia na konzervatoři, vzpomínky, neklamné průvodní znaky fokální dystonie + nahrávky Cavatiny Stanley Meyerse a Garyoven Maura Giulianiho

Fokální dystonie, část 8: Artificiální období v letech 2012-2013

Završení maturitního ročníku, vzpomínky a první projevy fokální dystonie. Nahrávky Tarantelly J. K. Mertze a Simplicitas Jiřího Jirmala

Fokální dystonie, část 7: Artificiální období v letech 2012-2013

Pokračování povídání o mojí kytarové cestě, tentokráte popisující můj maturitní rok a další události s tím spojené. Jako vždy také i tentokrát připojuji své kytarové nahrávky.