Recenze: Koncert skupiny Wohnout

Skupina Wohnout vystoupila v sobotu 1. června 2024 od 22:00 v rámci Roku fotografie na Městských slavnostech v Náměšti nad Oslavou. Koncertu na náměstí přihlíželo přibližně 1500 diváků.

Kapela Wohnout v Náměšti nad Oslavou. Foto: Petra Sklenská

Změna playlistu a syrovější zvuk

Jako dřívější pravidelný návštěvník Wohnoutích vystoupení, ještě z dob Pedra a pana Bendy, se počítám za skalního fanouška skupiny, i když naposledy jsem ji naživo viděl hrát již velmi dávno, a to na Brněnském Majálesu v květnu 2017. Playlist se věru od té doby značně proměnil. Nemohly tehdy samozřejmě zaznít písně, které vyšly až v letech následujících, ale i tak bylo změn velmi mnoho.
Přesně hodinový Wohnoutí set začal písní Gastrosexuál (Našim klientům, 2011) a od první vteřiny bylo jasné, že zvuk je velmi syrový, lépe řečeno syrovější, než jak jsem si jej pamatoval a následně ověřil s nahrávkou z Vyžlovky z roku 2016. Téměř na mě dýchal zvuk alba Polib si dědu (2006), ze kterého však neměla dnes zaznít ani jedna píseň. Následovala píseň Bublina (Našim klientům) a měla připomenout, že Wohnout je pohodová partička z Vinohrad a že hudbou se především baví oni sami, nebo aspoň myslím, že to tak je. Vzpomněl jsem si na citaci Matěje Homoly z knihy Wohnout, sladkých 20, kde píše:

[…] "Jakej je samotnej koncert nezáleží až tak na nás, jako spíš na lidech. Nejsme natolik suverénní, abychom se před chladnějším publikem na pódiu rozkrájeli. Vytušíme náladu a podle toho hrajeme, jako bychom byli spíš zrcadlo těch pod námi. Není to úplný plus, ale nemůžeme za to, jedná se o vrozenou vlastnost naší kapely."
Ano, uvědomil jsem si, že atmosféra vystoupení není taková, jako před dvaceti lety, ale bylo to vlastně námi posluchači. Přesto, ačkoli to bylo již druhé vystoupení Wohnoutů ten den, jejich přednes byl zcela v pořádku a prach starých časů se tak silně rozvířil. Taktéž píseň Depardieu (Miss maringotka, 2018) zazněla velmi syrově.

Až mě najdou, tak to pochopí

První opravdové rozechvění pro mě přišlo však až s písní Rayda (Rande s panem Bendou, 2004). Inu, nad ránem rozlejhaj se naše prosby, naše prosení a jakej že to čtvereček, z kterýho jsme v mládí zmatení? Sílí to prej v máji. Tak, tak, to mi ukápla první slza.
Po písni Sladký dřevo (Miss maringotka), kterou považuji za mistrovský poetický kus, zazněl Pedro se vrací ze stejnojmenného alba (2002) a připomněl, že léto se blíží. V následující písni nám pak Honza Homola vysvětlil, jak vzniká Hloupá písnička (Miss maringotka). To máte tak. K jednomu tónu přidáme druhý, ke druhému třetí a následně čtvrtý. A je to! Vědět to dřív, skládal bych taky.
Po kremrolí dvojici písní Barbíno a Fanynka, které jsou v našich končinách značně populární (Laskonky a Kremrole, 2014), se také více projevilo i publikum. Snad to byl záměr, protože si kapela hezky připravila píseň Banány (Cundalla, 1998), která se na playlistu stále drží. Jak říká Matěj, to jsme tehdy jen tak blbli na kytary:
[…] "Pro někoho hit, pro jinýho shit, každopádně jsou Banány písnička, která je hodně spojená s našima začátkama. Asi proto, že je postavená na kytarový vyhrávce, která zní, jako když nadává slepice. Banány vznikly na základě kytarovýho cvičení, tedy náhodou. Část nápadů se dostavuje právě touhle cestou. Sedíš s kytarou na židli, ale neskládáš, spíš jedeš stupnice, rozklady akordů a podobně, takže nic zajímavýho pro širokou veřejnost. Občas z toho něco kápne, když to takzvaně sepne."
Opět citace Matěje Homoly, tehdy to prostě seplo. Hammering byl jak vystřiženej.

Divný období

Poslední třetina koncertu začala zcela novou písní Nevěsta, která bude zřejmě zařazena na novém albu, jež Wohnouti na letošek plánují. Před měsícem k ní vyšel také klip. Kapela na šňůře (Karton veverek, 2009) mi znovu připomněla knihu Wohnout, sladkých 20, kterou jsem hltal jako román a při čtení kapitoly o přípravách na veverčí album si i poplakal:
[…] "V době, kdy jsme měli před šestou deskou, nám začalo takový divný období. Dostavilo se zcela nenápadně a trvalo zhruba dva roky. Stvořila ho patrně směs tvůrčích a soukromejch krizí. Jako by na kapelu padl nějakej stín. Honzu na chvíli přestalo bavit hrát a nešlo to nazvat jinak než vyhořením. Chtěl se na to vykašlat, tenhle stav nesporně zažilo hodně muzikantů. Najednou ti přestane dávat smysl to, co si doteď dělal rád a s nadšením, přijde ti všechno stereotypní a nikam nevedoucí. Nikdo za to nemůže, není to ponorka s kámošema, ale s hudbou, která se ti protiví. Tak jsme Honzu s klukama různými argumenty přesvědčovali, ať je v pohodě, a když znovu naskočil, přišla tahle krize na mě."
Dnes naštěstí víme, jak to dopadlo. Wohnout hraje dál a blíží se mu třicítka.

Některé věci se nemění

Díky moc (Laskonky a kremrole) pak byla představena jako poslední píseň setu a kdo dobře poslouchal, dozvěděl se, že si každej může..., tak díky moc!
Jako přídavky zazněly ještě dvě písně Dobrý den, pane Kohák a Svaz českých bohémů (Našim klientům). Toto album, bylo tedy v setu nejpočetnější a asi se není co divit, je to album zlomové. Já je při své periodizaci tvorby Wohnoutů kladu na samotný počátek prozaického období, které trvá dodnes. Zazněly tak písně napříč tvorbou, zkrátka ale přišly alba Polib si dědu (2006) a HUH (2021).
Celkově byl zvuk i energie kapely po celou dobu koncertu vyvážený, skuteční fanoušci museli být dle mého názoru spokojeni. Drobné nečistoty mi přišly jako pohlazení a když už se zdálo, že nezazní ani jedna melodie z alba Zlý noty na večeři (2000), přišel ještě závěrečný taneček celé čtveřice na podklad skladby Číňani v Tibetu, která je právě z tohoto alba. Když jsem se manželky ptal, co že se to děje, odpověděla mi, že všichni tancují. Zeptal jsem se jí proto, jestli mi to může nějak popsat a ona mi řekla, že to popsat nelze. Zeptal jsem se tedy znovu, jestli náhodou u tance nevypadají jako čtyři blázni a ona řekla, že přesně tak to vypadá. A pak, že se to nedá popsat. Některé věci se prostě nemění, díky Bohu za to!


Související obsah

Wohnout a jejich nejzásadnější kytarová sóla, část 1
Wohnout a jejich nejzásadnější kytarová sóla, část 2
Wohnout a jejich nejzásadnější kytarová sóla, část 3


Komentáře: 0
Napište komentář

Výlet do neznáma

Píseň z alba Rozpaky, inspirovaná neznámou dívkou v modrém... Text i hudba byli napsány 9. 12. 2018.

Podzim

Báseň a píseň z alba Rozpaky vydaná v roce 2019. Báseň byla napsána za letní noci 21. 8. 2016, nevzpomínám si přesně, ale myslím, že nad sklenkou whisky.

Třešně a led

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná událostmi prvních lednových dní roku 2003. Píseň patří všem, kteří toho roku tragicky zahynuli... Text byl napsán 4. 7. 2016. Hudba byla napsána 27. 8. 2016.

Světem vcelku

Píseň z alba Rozpaky. Inspirace všeobímající, tak trochu osobní výpověď. Pojednání o věcech těžko pochopitelných. Text byl napsán 29. 11. 2015. Hudba byla napsána v lednu 2016.

Změna

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná podzimními událostmi roku 2003. Text byl napsán 24. 8. 2016. Hudba byla napsána 20. 12. 2018.

Čumísek

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná událostmi roku 2003. Text byl napsán 9. 7. 2016. Hudba byla napsána 17. 12. 2018.

Takový jako tento

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná jak jinak nešťastnou láskou. Hudba původně z anglickým textem byla napsána v září 2003. Text byl napsán 20. 2. 2016.

Služby zdarma

Píseň z alba Rozpaky inspirovaná nehynoucí touhou všelijakých obchodníků prodat vám cokoli. Text i hudba byli napsány 10. 5. 2017.

Málem omylem

Vzpomínka na první červencové dny roku 2003. Pokud se vám náhodou něco někdy nepovede, nesahejte na alkohol, je to velice zlý pán a nemá slitování. Text písně byl napsán 8. 5. 2017.

Tak dávno

Vzpomínka na první červencové dny roku 2003. Text i hudba byli napsány 10. 5. 2017.

Video

Zbyněk Sklenský na vernisáži v Knížecím domě v Moravském Krumlově

Populární podcastové epizody

Všechny podcasty
Upovídaný podcast

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 1

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. V první části nahrávka písně Figure

Zbyněk Sklenský

Zbyněk Sklenský

Upovídaný podcast

Přání k Vánocům

Vánoční přání a nahrávka Chtíc, aby spal

Kiksylend na Portě

Jaké to bylo na letošní portě? Působení Kiksylendu na legendárním hudebním festivalu, nahrávky písní Kavárenský povaleč, Kateřina a MDŽ a dále kratičké představení celkového vítěze Porty.

Upovídaný podcast

Rozhovor s Michalem o Betwindu, část 2

Rozhovor s Michalem Králem o kapele Betwind jako pokračování mojí kytarové cesty. Ve druhé části píseň Ophelia

Vzpomínky nejen školní, část 1: Gymnázium

Úsměvné vzpomínky na léta nejen školní. Přeji příjemný poslech

Vzpomínky nejen školní, část 4: Gymnázium naposledy

Závěrečný díl školních vzpomínek

Vzpomínky nejen školní, část 2: Gymnázium podruhé

Další vzpomínky na školní léta z Gymnázia, tentokráte bude o našem dějepisáři a češtináři v jedné osobě. Přeji příjemný poslech!

Vzpomínky nejen školní, část 3: Gymnázium potřetí

Již třetí pokračování školních vzpomínek, tentokráte bude o panu řediteli a o gymnaziálním biologovi a chemikovi v jedné osobě. Přeji příjemný poslech

Bez peněz do hospody nelez

Pročpak asi není dobré jíti do hospody bez peněz? Přece tam jistě bude spousta lidí, kteří za vás rádi zaplatí, nebo ne?

jaký šel, takového potkal

Jak se dnešní přísloví odráží v našem životě a jak naše chování a postoje ovlivňují lidi, které potkáváme?

Podcast Fokální dystonie

Další epizody
Fokální dystonie

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v roce 2022 obecně

Parafráze předchozí epizody, shrnutí metody Davida Leisnera a ukázky z jeho lekce. Seznámení s metodami Akiko Trush, Nory Krohn a Apostolose Paraskevase.

Zbyněk Sklenský

Zbyněk Sklenský

Mariánská kaple v zimě

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v první polovině roku 2022

Další pokračování seriálu o fokální dystonii. Metoda Davida Leisnera a jeho zapojení velkých svalů při hře na kytaru. Metoda Akiko Trush a její pozorování vlastních svalů při pohybu rukou. Dystonická aktivace a dystonická křeč.

Fokální dystonie: O cestě k nápravě ve 2. polovině roku 2021

Další pokračování cesty k nápravě, tzv. Period of Recovery, tentokráte popisující události druhé poloviny roku 2021. Jedna nahrávka z tohoto období a první kontakt s Davidem Leisnerem

Mariánská kaple v zimě

Fokální dystonie: O cestě k nápravě v roce 2021

Další díl ze seriálu o fokální dystonii, tentokráte první díl o cestě k nápravě a o změně přístupu k této poruše, způsobené nevhodným dlouhodobým cvičením

Fokální dystonie: Non-artificiální období v letech 2019-2021 - Od pěti k nule

Další události vedoucí až k nemožnosti používat pravou ruku při jakýchkoli činnostech

Fokální dystonie: Non-artificiální období v letech 2018/2019

Další pokračování ze seriálu o fokální dystonii z doby, kdy porucha začala ovlivňovat celý můj život. Blessing in disguise - něco o angličtině, o programování a také poslední nahrávka z vystoupení s klasickou kytarou

Fokální dystonie, část 10: Non-artificiální období v letech 2015/18, Coming out

Další pokračování seriálu o fokální dystonii, tentokráte zahrnující období mezi lety 2015-2018

Fokální dystonie, část 9: Artificiální období v letech 2014-2015

Závěr studia na konzervatoři, vzpomínky, neklamné průvodní znaky fokální dystonie + nahrávky Cavatiny Stanley Meyerse a Garyoven Maura Giulianiho

Fokální dystonie, část 8: Artificiální období v letech 2012-2013

Završení maturitního ročníku, vzpomínky a první projevy fokální dystonie. Nahrávky Tarantelly J. K. Mertze a Simplicitas Jiřího Jirmala

Fokální dystonie, část 7: Artificiální období v letech 2012-2013

Pokračování povídání o mojí kytarové cestě, tentokráte popisující můj maturitní rok a další události s tím spojené. Jako vždy také i tentokrát připojuji své kytarové nahrávky.